Een goed Concept is het halve werk… Whey Protein Review

Lianne

13-05-2016

Enkele weken geleden werd ik benaderd door Muscle Concepts met de vraag of ik hun (nieuwe) Whey Proteïne wilde testen. Een natuurlijke variant Whey Proteïne poeder, zonder kunstmatige zoetstoffen mét extra toegevoegd Spirulina (algje… gezond… en altijd leuk als toevoeging). “Klinkt goed” dacht ik, dus enthousiast ben ik het product de afgelopen periode gaan testen.

De proteïne van Muscle Concepts is momenteel verkrijgbaar in 2 smaken: banaan & aardbei. Beiden met toegevoegde Spirulina en met een gelijk aminozuurprofiel. Het product bevat 76% proteïne, 7,5% koolhydraten en 7,3% vetten [doen de nutrition stats ons geloven tenminste ;)]. De verhouding van aminozuren is mooi en de hoeveelheid L-leucine die je binnenkrijgt per portie van 30 gram is ongeveer 3000 mg [3 gram].

Waarom vind ik juist L-leucine belangrijk? [lees ook: http://www.simplyshredded.com/the-truth-about-protein.html if you’re interested] Omdat het lijkt dat juist dit (BCAA)aminozuur de eiwitsynthese doet optimaliseren en voor een beter herstel zorgt wanneer het in de juiste hoeveelheid wordt ingenomen. Hieruit voort komt ook de gedachte dat wellicht minder frequent eten met grotere porties per keer, een beter resultaat kan geven voor spiergroei en herstel t.o.v. vele kleine minimaaltijden/snacks gedurende de dag. Frappant… want juist die vele minimaaltijden werden door de “bodybuildingcultuur” zo populair… maar daar kom ik een andere keer op terug, voor nu hadden we het over de Whey Proteïne van Muscle Concepts.

Laten we beginnen met een puntje van kritiek: hun salespitch is erg sterk maar in mijn ogen ‘ietsiepietsie’ overdreven… Zo ook hun aanbevolen dagelijkse dosering van het product: “De dagelijkse hoeveelheid hangt af van persoonlijke trainingsintensiteit. Gemiddeld adviseren wij 2-3 keer 30 gram Muscle Concepts Whey Protein per dag vanaf 2 trainingen per week.”

Vanaf 2 [!] trainingen per week?! Dan al tot 90 gram Whey per dag aanraden? Is dit dan zo’n shakedieet in vermomming of iets dergelijks… Deze hoeveelheid lijkt me dus ‘ietsiepietsie’ overdreven voor de gemiddelde 2-keer-per-week sporter.

Los van de frequentie van sporten, als je voldoende & gevarieerd eet, kom je al snel aan je dagelijkse proteïne behoefte en 60 – 90 gram Whey per dag is dan compleet overbodig. Dergelijke dagelijkse dosis Whey vind ik eveneens geen aanrader omdat veel mensen een overgevoeligheid hebben voor (grote hoeveelheden) melkproducten in hun dieet… Ik ben een voorstander van meer afwisseling. Wissel plantaardige proteïne af met Whey en zorg daarnaast voor een verscheidenheid aan proteïnerijk voedsel zoals vlees/vis/ei/bonen, maar ook groenten/granen/etc… Vers voedsel dus.

Wat ik wel zou aanraden is om méér Whey te gebruiken per dosering/portie; i.p.v. hun aanbevolen 30 gram per keer, zou ik kiezen voor 40 gram als je deze shake enkel met water bereidt. Je komt dan hoger uit in je inname van L-leucine en dit kan gewenst zijn als je jouw eiwitsynthese wilt optimaliseren.

Genoeg gebabbel over doseringen, ik zal daar in een ander artikel op terugkomen. Voor nu is het leuker om te weten… hoe smaakt het product? Hoe gebruiksvriendelijk is het product? En zou ik het product kopen en/of aanraden?

Goed – Goed – Ja… 😉

De smaak van aardbei is een stuk minder chemisch dan de banaan variant, op de een of andere manier blijft banaan vaak wat overheersend en “chemisch” als Whey smaak. Ook al is dit een natuurlijk product, het smaakt dus als ieder ander chemisch proteïne goedje… dat kan zowel een voordeel zijn als een nadeel. Stap je over van de “standaard aspartaam/sucralose Whey” en vind je die heftig zoete smaak lekker? Dan is banaan je beste vriend… Wil je deze Whey gaan combineren met fruit, vetten en een melkproduct tot een smoothie? Dan geeft aardbei de minst overheersende en subtiele smaak. Om die reden gaat mijn voorkeur uit naar aardbei. Ook opzichzelfstaand gemixt met ongezoete amandelmelk (my milk of choice at the moment) of magere melk is de aardbei smaak naar mijn idee het makkelijkst weg te drinken. De bananenvariant geeft een licht chemische nasmaak… maar dat blijft natuurlijk persoonsgebonden! Pluspunt, beide smaken geven een mooie romige massa tijdens het blenden tot een smoothie – heerlijk & goed vullend!

Als je de Whey mixt door je kwark of havermout (iets dat ik zelf graag doe) dan wordt de smaak een beetje vreemd, rare chemische nasmaak en echt géén aanrader… en het mixt niet heel goed… helaas.

Als shake mixt de Whey goed met water, met (amandel)melk en in een smoothie… gebruiksvriendelijk? Al met al dus toch een overtuigende JA!

Conclusie: Super tof product! Zeker het proberen waard!whey-protein-banaan-1kg

About Lianne information